5 tips om assertiever zijn en je grenzen beter aan te geven.

Iemand die voor kruipt bij de bakker, je collega die je weer vraagt voor een vervelende klus, of een praatje maken met een onbekende: je kent vast wel van dit soort momenten dat je assertiever wilt zijn.

5 tips om assertiever zijn en je grenzen beter aan te geven.

Assertiviteit gaat over voor jezelf opkomen, je grenzen aangeven en je behoeftes uiten. Dat kan lastig zijn. Soms is het gewoon makkelijker om je mond te houden dan om voor jezelf op te komen. Het uit de weg gaan van lastige gesprekken maakt je leven op langere termijn juist moeilijker. Als je namelijk regelmatig over je eigen grenzen gaat of niet voor jezelf op opkomt, gaat je dat op den duur opbreken. Je krijgt er een korter lontje van en bent sneller boos of geïrriteerd.

Ik heb zelf ook moeten leren om assertiever te zijn. Ik ging regelmatig over mijn grenzen. Vaak zelfs zonder dat ik het zelf in de gaten had! Toen ik me realiseerde dat ‘ja’ zeggen tegen een ander vaak mijn eigen behoeftes en plannen verstoorde, motiveerde me dat om vaker ‘nee’ te zeggen. Door assertiever te zijn, ben ik een leuker mens geworden. Voor mezelf én voor mijn omgeving. Het is een uitdaging om te leren, maar zeker niet onmogelijk.

Daarom deel ik graag mijn 5 tips die je helpen om assertiever zijn en beter je grenzen aan te geven.

Assertiever zijn kun je leren met deze 5 tips:

Tip 1: Stap voor stap

Begin klein. Waar je normaal gesproken direct ‘ja’ zegt tegen een ander, zeg je nu bijvoorbeeld heel bewust “Ik wil daar nog even over nadenken. Ik kom er bij je op terug.” Gun jezelf dan even de tijd om erover na te denken. Op die manier laat je anderen wennen aan jouw ‘nieuwe gedrag’ en kun je zelf oefenen.

Tip 2: Geef je grenzen aan

Nu je aan het oefenen bent met nieuw gedrag, kun je ook leren om je grenzen aan te geven. En nee, dat is niet egoïstisch. Dat is goed voor jezelf zorgen en ruimte geven aan je eigen behoeftes.

Stel een vriendin belt je op met de vraag of je zin hebt om die dag met haar wat te drinken op het terras. Je hebt er geen zin in. Het gooit je dag in de war, want jij had je voorgenomen lekker in de tuin te gaan werken. Je kúnt wel, maar je wilt niet. Zeg dan bijvoorbeeld tegen je vriendin: “Erg leuk dat je me vraagt. Ik had me echter voorgenomen vandaag in de tuin te gaan werken. Zullen we een andere keer afspreken?”

Als jij iets niet wilt, is dat een goede reden om iets niet te doen. Je hebt het volste recht om je eigen prioriteiten te stellen.

Tip 3: Zeg wat je bedoelt

Herken je het dat je ook wel eens indirecte boodschappen geeft in je communicatie?

Je zegt bijvoorbeeld: “Ik ben zo moe en nu moet ik ook nog de boodschappen doen.” Hiermee bereik je meestal niet wat je wilt. Niemand kan jouw gedachten lezen. Wees dus duidelijk in je communicatie.

In dit geval zou je kunnen zeggen: “Wil jij vandaag de boodschappen doen? Want ik ben zó moe.”

Zeg wat je bedoelt. Het verandert de alledaagse communicatie met je partner, kinderen, collega’s en vrienden.

Tip 4: Uit je behoefte

Ga er niet vanuit dat anderen precies weten wat jouw behoeftes zijn. Wat wil jij? Wat vind jij? Wat voel jij?

Als je in je uitleg je emotie erbij vertelt, dan kan niemand daar iets tegenin brengen. Als jij aangeeft dat je teleurgesteld, verdrietig of boos bent over het gedrag van een ander, dan is dát wat jíj voelt.

Zeg bijvoorbeeld “Het maakt me verdrietig als je op deze toon tegen me praat” of “Ik word blij van het idee dat we vanavond lekker thuis blijven en niet uitgaan”.

Jouw gevoel doet ertoe, neem dat serieus.

Tip 5: Spreek in de ik-vorm

Spreek zoveel mogelijk in de ik-vorm. Vertel je verhaal vanuit jezelf.

Het maakt een groot verschil als je bijvoorbeeld zegt: “Als ik een boek aan het lezen ben, vind ik het fijn als je me niet stoort.” In plaats van: “Als jij mij elke keer stoort als ik een boek aan het lezen ben, schiet ik niks op.”

Op deze manier kunnen anderen zich makkelijker in jou verplaatsen. Ook voorkom je dat je anderen veroordeelt of bekritiseert. Je houdt de verantwoordelijkheid over jouw behoeftes volledig bij jezelf.

Wat assertief zijn je oplevert

Assertiviteit is een geweldige eigenschap om te ontwikkelen. Het maakt je leven lichter en leuker. Je creëert meer ruimte voor jezelf en je wordt niet langer geleefd. Dat is belangrijk.

Ik kan me voorstellen dat het toepassen van deze tips makkelijker gezegd is dan gedaan. Om je assertiviteit snel te vergroten, helpen coachsessies met een goede coach je. Ik wil je graag helpen om assertiever te worden.

Maak een afspraak met mij en we kijken samen naar de mogelijkheden.

Afspraak plannen In een veilige omgeving leer ik je door middel van oefeningen om met je nieuwe assertiviteit gewoon jezelf te zijn.

Corelle Strikker

Geplaatst op dinsdag 19 december 2017.

Over Corelle Coaching

Dit bericht is geschreven door Corelle Coaching. Het bedrijf valt onder coaching uit Hengelo. Trefwoorden van Corelle Coaching uit Hengelo : burn out preventie, herstel burn out, danscoach, vergroot je assertiviteit, lifecoach, zelfvertrouwen vergroten, persoonlijke ontwikkeling, stressreductie, personal coach,.

Lees meer over Corelle Coaching.